Алтернативните горива и бъдещето на транспорта в Европа
Нефтените продукти заемат дял от 94% от горивата в транспорта в Европа, а 84% от нефта е внос според данни на Европейската комисия. Зависимостта може да бъде намалена чрез използването на биогорива, природен газ или електричество, но популяризирането на тези горива изисква подкрепа. Комисията публикува стратегия за "Чиста енергия за транспорта", която ще представи на 19 февруари в парламентарната комисия по транспорт. Говорихме с председателя на комисията Браян Симпсън (С&Д, Великобритания).
"Приветствам предложената дългосрочна стратегия, защото не можем да продължим да разчитаме на изкопаемите горива", заявява г-н Симпсън. Той обаче се застъпва за по-широк набор от алтернативни източници: "Голяма част от вниманието е посветено на електрическите коли, но трябва да помним, че все още има проблеми с това решение, един от които е издръжливостта на батериите. Смятам, че други горива като тези, основани на водата, и биогоривата също ще играят роля".
Алтернативните горива могат да бъдат решение за един по-чист транспорт, но в момента тяхното развитие е възпрепятствано от липсата на търсене поради високите цени и липсата на станции за презареждане, което от своя страна намалява интереса към екологично чистите коли.
Как да се прекъсне порочният кръг?
Европейската комисия предлага пакет от обвързващи цели, които да наложат на страните-членки минимални изисквания за налична инфраструктура за чисти горива.
Браян Симпсън е съгласен, но смята, че разходите трябва да се поемат от заинтересованите лица: "Инфраструктурата трябва да бъде налична, за да даде увереност на потребителите и да ги подтикне да закупят превозни средства, които не са задвижвани от изкопаеми горива". "Производителите на такива алтернативи следва да финансират изграждането на инфраструктурата, точно както производителите на петрол плащат за бензиностанциите", казва той.
Колко от колите по света (общо около 1,3 млрд.) използват алтернативни горива?
Електрически коли (2011 г.) |
Коли на природен газ (2011 г.) |
Коли с водородно гориво (2012 г.) |
Биогорива (2009 г.) |
||||||||
Брой коли |
Места за презареждане |
Брой коли |
Станции за презареждане |
Брой коли |
Дял от всички горива (%) |
||||||
САЩ |
19,860 |
САЩ |
7,500 |
Иран |
2,859,386 |
Пакистан |
3,285 |
В целия свят |
650 |
Латинска Америка |
11,2 |
Япония |
7,671 |
Великобритания |
1,600 |
Пакистан |
2,850,500 |
Аржентина |
1,878 |
САЩ |
300 |
САЩ |
4 |
Германия |
1,858 |
Китай |
1,500 |
Аржентина |
1,900,000 |
Бразилия |
1,725 |
Южна Корея |
130 |
ЕС |
3 |
Франция |
1,796 |
Франция |
1,270 |
Бразилия |
1,694,278 |
Иран |
1,574 |
Германия |
65 |
Бразилия |
3 |
Китай |
1,560 |
Япония |
1,100 |
Италия |
746,000 |
Германия |
903 |
Япония |
50 |
Китай |
1 |
Великобритания |
1,170 |
Германия |
960 |
Германия |
100,000 |
Италия |
858 |
Източници: Европейска комисия, ОИСР, Международна асоциация за превозни средства на природен газ
Повече информация
- Комисия по транспорт
- Браян Симпсън
- (отваряне в нов раздел) Съобщение за пресата на Европейската комисия: ЕС представи стратегията си за чисти горива
- (отваряне в нов раздел) Стратегия "Чиста енергия за транспорта" (EN)